Varianta 40

Rezolvari si solutii pentru partea I

Varianta 40

Mesajde admin pe Dum Apr 20, 2008 11:59 am

SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 040
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:

Meşterul, stropit pe mâini cu var,
înalţa coloane şi-arhitravă*.
Zgribulită-n cuibul ei amar
de pământ, sfioasăşi firavă,
iedera-ncerca fără de spor
să i se-nfăşoare pe picior.
Într-o zi, zâmbindu-i, el i-a spus:
– Vrei să stăm de vorbă? Vino sus...
Ah, de-atunci şuvoaie-ntregi de clipe
şi-au vărsat luminile în vânt!
Iedera-mbătată de cuvânt
muşca zidul nalt ca să nu ţipe
şi mereu, mereu îşi ia avânt.
Iat-o: frunză palidă, sihastră,
se alintă seara sub fereastră;
linge glezna pietrelor; deschide
nişte oarbe, streşini şi firide,
pântece de noi cariatide*
şi, suind cu soarele pe dungi,
mişcă braţe gingaşe, prelungi.
.........................................................
(Ştefan Augustin Doinaş, Iedera îndrăgostită)

*arhitravă, s.f. – element de construcţie caracteristic arhitecturii clasice
*cariatidă, s.f. – statuie reprezentând o femeie care susţine, asemeni unei coloane, cornişa unui acoperiş, o intrare etc.

1 Transcrie, din textul dat, două cuvinte care aparţin câmpului semantic al arhitecturii. 2 puncte
2 Explică utilizarea virgulei în versul „Ah, de-atunci şuvoaie-ntregi de clipe"... 2 puncte
3 Scrie două expresii/ locuţiuni care conţin cuvântul pământ. 2 puncte
4 Menţionează două teme/ motive literare prezente în poezie. 4 puncte
5 Motivează scrierea cu literă mică la începutul unora dintre versurile poeziei. 4 puncte
6 Transcrie câte un vers/ o structură, care să conţină un epitet dublu, respectiv, o personificare. 4 puncte
7 Explică semnificaţia alternării modurilor şi a timpurilor verbale, în fragmentul dat. 4 puncte
8 Comentează, în 6 - 10 rânduri, ultimele şapte versuri, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte
9 Ilustrează una dintre caracteristicile limbajului poetic (de exemplu: expresivitate, ambiguitate, sugestie, reflexivitate), prezentăîn textul dat. 4 puncte
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

Re: Varianta 40

Mesajde Andreea pe Lun Mai 05, 2008 1:25 pm

1. „arhitravă” , „coloane”
2. În versul „Ah, de-atunci şuvoaie-ntregi de clipe” este utilizată virgula pentru a marca interjecţia „ah”.
3. a şterge de pe faţa pământului, a intra în pământ de ruşine
4. tema creaţiei, motivul timpului
5. Scrierea cu literă mică la începutul unor versuri se justifică prin faptul că poetul a utilizat ingambamentul care constă în continuarea unei idei poetice în versul următor, fără a marca aceasta printr-o pauză. Autorul foloseşte acest procedeu, des utilizat din perioada modernistă până în prezent, pentru a evidenţia mai bine o idee poetică, pe care o dezvoltă de-a lungul mai multor versuri...
6. epitet dublu: „Iat-o: frunză palidă, sihastră”, personificare: „Iedera-mbătată de cuvânt”
7. Alternarea modurilor şi a timpurilor verbale face cititorul să surprindă câteva secvenţe ce amintesc de o desfăşurare epică. În prima parte a textului observăm apariţia imperfectului, indicând acţiuni durative, în cazul cărora nu se poate preciza momentul încheierii lor: în vreme ce meşterul „înălţa”, iedera „încerca” zadarnic să se prindă de piciorul lui. După ce meşterul îi adresează chemarea prin imperativul „vino”, iederea, ademenită de cuvânt, începe să urce, iar toate acţiunile ei vor fi numite de acum de verbe la indicativ, timpul prezent („muşca”, „se alintă”, „deschide”, „mişcă”).
8. Textul este conturat pe baza unei fantezii ce îmbracă o poveste inedită de dragoste între meşter şi planta firavă, timidă, prezentată metaforic. Iniţial, aceasta este reţinută, sfioasă, însa odată ce meşterul o invita să-i fie alături, prinde curaj iar dragostea lor se va pierde în timp „şuvoaie- ntregi de clipe”.
Ultimele 7 versuri încep prin imperativul „iat-o”, care dinamizează atmosfera poeziei, sugerează surpriza eului liric în momentul apariţiei iederei. Urmează o amplă personificare a sa, construită cu ajutorul figurilor de stil: epitet multiplu („frunză, palidă, sihastră”), metafora („glezna pietrelor”) şi a imaginilor vizuale („suind cu soarele pe dungi”, „mişca braţe gingaşe, prelungi”). Odată ce a gustat din fructul dragostei, iedera începe a-şi manifesta sentimentele prin mişcări lente, gingaşe : „se alinta”, „linge”.
9. Limbajul poetic în poezia dată se caracterizează prin expresivitate oferită de multitudinea figurilor de stil epitete „frunză, palidă, sihastră”, metafore „glezna pietrelor”, repetiţii „şi mereu, mereu îşi ia avânt”, personificări „iedera-mbătată de cuvânt”, prin imaginile artistice folosite - imagini vizuale: „iat-o: frunza palida, sihastra”, cât şi prin interjecţia din versul: „ah, de atunci şuvoaie-ntregi de clipe” şi prin imperativul „iat-o” ce denotă implicarea eului liric şi oferă o culoare vie atmosferei sugerate de poezie.
(Iulia Papa, 12 L; coord. prof. Luminiţa Paraipan)
Avatar utilizator
Andreea
Elev de nota 10
 
Mesaje: 267
Membru din: Lun Apr 21, 2008 2:34 pm

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT


Înapoi la Limba si literatura romana - numai variante rezolvate - Subiectul I

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Bing [Bot], Google [Bot], timothyop60