.......................................................................................................................................
Biletul nr. 36
Direcţia cea nouă — ni se zice — nu putea să se introducă în conlucrare paşnică
pe lângă cea veche? Trebuia oare o critică aşa de neîmpăcată în contra celor mai
multe forme şi autorităţi de astăzi? Admiţând chiar că transilvănenii scriu rău, că
Bărnuţiu nu e om de ştiinţă, că Şincai nu e istoric, că Societatea Academică Română e
stearpă, că cele mai multe ziare şi poezii nici nu merită acest nume; de ce să fie totuş
aşa de amar combătute? Tot sunt creaţiuni de cultură, forme fie şi goale pentru
primirea cuprinsului viitor, tot sunt ceva, sunt un semn de viaţă şi sunt mai bine decât
nimic.
La aceasta răspundem:
Puterile unui popor, fie morale, fie materiale, au în orice moment dat o cantitate
mărginită. Averea naţională a românilor are astăzi o cifră fixă, energia lor intelectuală
se află asemenea într-o câtime fixată. Nu te poţi juca nepedepsit cu această sumă a
puterilor, cu capitalul întreprinderii de cultură într-un popor. Timpul, averea, tăria
morală şi agerimea intelectuală ce le întrebuinţezi pentru o lucrare de prisos, necum
pentru o lucrare greşită, sunt în veci pierdute pentru lucrarea cea trebuincioasă şi cea
adevărată. Amândouă nu pot merge lângăolaltă, tocmai fiindcă izvorul puterilor unei
naţiuni nu este nesecat, ci este din fire mărginit. Dacă dar îţi lipsesc o mie de şcolari
silitori şi modeşti, de industriaşi şi meseriaşi naţionali, de poeţi şi prozatori mai buni,
de oameni de ştiinţă adevăraţi, cauza este că mărginitele puteri de care dispune
poporul tău pentru aceasta sunt consumate […] de funcţionari netrebnici, de
academici [...], secretari, membri onorifici, asociaţi în cultură, jurnalişti, ateneişti,
conservatorişti, poetaştri, spânzurători de pânze la „expoziţia artiştilor în viaţă“, şi
celelalte, şi celelalte.
Ai un singur bloc de marmură: dacă îl întrebuinţezi pentru o figură caricată, de
unde să mai poţi sculpta o Minervă?
(Titu Maiorescu, O cercetare critică asupra poeziei
române de la 1867. Prefaţa autorului la ediţia de la 1874)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).