Biletul 33

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 33

Mesajde admin pe Mar Apr 29, 2008 1:38 pm

.......................................................................................................................................
Biletul nr. 33
Adeseori, posteritatea este ingrată, iar formatorii de opinie, când nu sunt rătăciţi,
par teleghidaţi. Desigur, receptarea operelor culturale, în general, şi a celor de artă, în
special, cunoaşte o permanentă dinamică. Traiectoria este una ondulatorie, cu suişuri
şi coborâşuri. Dar, valorile artistice şi culturale se află în raport cu destinatarii lor într-o
relaţie complexă. O operă este asemeni unei ecuaţii ale cărei rezultate apar din jocul
între o constantă şi o variabilă. Constanta este opera, variabila este destinatarul,
contemplatorul, receptorul, o realitate practic infinită în succesiunea generaţiilor
omeneşti. De aici rezultă, pe de o parte, convergenţa esenţială a tuturor asumărilor, dar
şi variabilitatea lor fără de sfârşit.
În numele acestei invariante, ni se pare că abandonarea în uitare a lui Alecu
Russo este nedreaptă pentru el şi păgubitoare pentru noi. Pentru că, în cazul său, noi
credem că ne aflăm în faţa uneia din cele mai înaintate şi fine conştiinţe de care sunt
legate începuturile moderne ale literaturii române.
Deşi integrabil perfect în coordonatele tipologice ale generaţiei paşoptiste
(profundă conştiinţă civică, elevaţie a idealurilor, generozitate a dăruirii şi a faptei,
sentiment al preursirii întru emanciparea neamului şi al vitregiei istorice cu
handicapurile ei), scriitorul îşi particularizează existenţa şi opera, dezvăluind
posterităţii o figură de excepţie.
Mai întâi, sub raport biografic, viaţa pare a-i fi hărăzită mai tuturor neprielniciilor.
La 12 ani rămâne orfan de mamă. În acelaşi an, tatăl îl trimite la studii în Elveţia,
impunându-i o nouă despărţire. Se produce, astfel, nu doar o dublă ruptură (de mama
intrată în nefiinţă şi de paradisul copilăriei pulverizat prin dezrădăcinare), ci şi o
previzibilă suprapunere. Maica dispărută se topeşte în făptura ţării, iar înstrăinarea
de meleagul natal devine suferinţă de orfelin.
(Alexandru Melian, Polemici implicite)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

Re: Biletul 33

Mesajde alin8930 pe Joi Iun 19, 2008 11:38 am

Răspunsuri:
1. Punctul de vedere al autorului faţă de posteritatea… ingrată se constituie din observaţia sistematică a dinamicii ondulatorii a valorilor artistice şi culturale şi a relaţiei complexe a acestora cu destinatarii lor. Este un punct de vedere critic şi analitic, accentuând ignorarea unor valori autentice, autorul pledând pentru reafirmarea acestora cu argumente bine formulate.
2. Tehnicile şi structurile argumentative identificate în textul citat se raportează în plan lingvistic, la componente ale nivelului persuasiv , constând în depăşirea dimensiunilor unor enunţuri (propoziţii) simple, trecând în zona dezvoltărilor frastice. Funcţional însă, ele se suprapun cu strategiile persuasive ale artei convingerii şi justificării, prin raţionamente inductive, deductive şi analogice. Datorită acestor abilităţi, argumentarea se înscrie printre strategiile retoricii, fie ele logice sau figurate. În textul citat se pot menţiona din punct de vedere tehnic şi structural:
- Argumente pragmatice: Adeseori, posteritatea este ingrată;
- Argumentarea prin exemplu, ilustraţie si model: ni se pare că abandonarea în uitare a lui Alecu Russo este nedreaptă;
- Argumente logice: De aici rezultă, pe de o parte, convergenţa esenţială a tuturor asumărilor, dar şi variabilitatea lor fără de sfârşit.
3. Eu cred că afirmaţia autorului: O operă este asemeni unei ecuaţii ale cărei rezultate apar din jocul între o constantă şi o variabilă, comunică un mesaj concis, într-un limbaj specializat, de tip matematic, ale cărui coordonate sunt necunoscutele unei ecuaţii ce prevăd rezultate deduse din jocul între o constantă şi o variabilă. Aşadar, constanta este procesul de creaţie, perpetuu în timp, iar variabila coincide cu epoca, tendinţele, caracteristicile unei mişcări literare. Rezultatul este (a fost, va fi) imprevizibil, în ciuda oricărei strădanii de a anticipa finalitatea demersului creativ/creator..
alin8930
Elev
 
Mesaje: 10
Membru din: Mie Iun 18, 2008 5:59 pm

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT


Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Google [Bot], Google Adsense [Bot]