SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 040
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
Meşterul, stropit pe mâini cu var,
înalţa coloane şi-arhitravă*.
Zgribulită-n cuibul ei amar
de pământ, sfioasăşi firavă,
iedera-ncerca fără de spor
să i se-nfăşoare pe picior.
Într-o zi, zâmbindu-i, el i-a spus:
– Vrei să stăm de vorbă? Vino sus...
Ah, de-atunci şuvoaie-ntregi de clipe
şi-au vărsat luminile în vânt!
Iedera-mbătată de cuvânt
muşca zidul nalt ca să nu ţipe
şi mereu, mereu îşi ia avânt.
Iat-o: frunză palidă, sihastră,
se alintă seara sub fereastră;
linge glezna pietrelor; deschide
nişte oarbe, streşini şi firide,
pântece de noi cariatide*
şi, suind cu soarele pe dungi,
mişcă braţe gingaşe, prelungi.
.........................................................
(Ştefan Augustin Doinaş, Iedera îndrăgostită)
*arhitravă, s.f. – element de construcţie caracteristic arhitecturii clasice
*cariatidă, s.f. – statuie reprezentând o femeie care susţine, asemeni unei coloane, cornişa unui acoperiş, o intrare etc.
1 Transcrie, din textul dat, două cuvinte care aparţin câmpului semantic al arhitecturii. 2 puncte
2 Explică utilizarea virgulei în versul „Ah, de-atunci şuvoaie-ntregi de clipe"... 2 puncte
3 Scrie două expresii/ locuţiuni care conţin cuvântul pământ. 2 puncte
4 Menţionează două teme/ motive literare prezente în poezie. 4 puncte
5 Motivează scrierea cu literă mică la începutul unora dintre versurile poeziei. 4 puncte
6 Transcrie câte un vers/ o structură, care să conţină un epitet dublu, respectiv, o personificare. 4 puncte
7 Explică semnificaţia alternării modurilor şi a timpurilor verbale, în fragmentul dat. 4 puncte
8 Comentează, în 6 - 10 rânduri, ultimele şapte versuri, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte
9 Ilustrează una dintre caracteristicile limbajului poetic (de exemplu: expresivitate, ambiguitate, sugestie, reflexivitate), prezentăîn textul dat. 4 puncte