.......................................................................................................................................
Biletul nr. 97
Am fost invitat să vorbesc despre Ce înseamnă să fii european. Vă mărturisesc că
nu îmi este uşor să dau un răspuns, pentru că sunt deja european: e o stare firească,
pe care nu simt nevoia să o definesc. […]
Iată deci câteva capcane ale definiţiei de european. De aceea, m-aş îndepărta de
ele, pentru a defini calitatea de european prin împărtăşirea unui set de valori. Cu alte
cuvinte, a fi european înseamnă a împărtăşi valori europene. Care sunt aceste
valori? Cine şi când le-a inventat? Sunt ele şi valorile voastre? Pentru a da un
răspuns la aceste întrebări, vă propun să ne uităm puţin la istoria Uniunii Europene.
Uniunea a apărut din nevoia de a nu mai avea niciodată un război mondial. Planul,
visul a fost integrarea voluntară a economiilor Europei atât de strâns, încât războiul
sa nu mai fie o opţiune. Şi a reuşit, iar succesul se traduce într-o valoare europeană
clară şi palpabilă: pacea. Între statele membre nu au mai existat războaie după 1950.
O altă valoare, care a venit ca un produs secundar al primei este prosperitatea.
Modelul economic integraţionist al UE a dus nu numai la dezvoltarea economică în
unele ţări membre, ci la o creştere în toate ţările membre, şi, în timp, la reducerea
decalajelor dintre regiunile mai bogate şi cele mai sărace ale Uniunii. Cum s-a reuşit
acest lucru? Prin aplicarea concretă a unei alte valori europene: solidaritatea.
Solidaritatea celui care are mai mult cu cel care are mai puţin, solidaritatea celui mai
norocos cu cel cu mai puţine şanse. S-a făcut astfel marele salt de la modelul de
dezvoltare învingător-învins la modelul prin care toată lumea are de câştigat. Pace,
prosperitate, solidaritate. Iată doar trei valori ale Uniunii Europene care chiar şi
singure pot explica de ce aceasta a devenit de-a lungul istoriei sale un magnet pentru
restul continentului.
Tot mai multe state şi-au dorit să aplice acelaşi model pentru a se putea bucura
de aceste valori. Dar ele nu sunt singurele valori europene. O altă valoare, la care
ţineţi mai ales voi, tinerii este libertatea: libertatea de expresie, libertatea de
asociere, libertatea de a studia şi a munci în orice alt stat membru al Uniunii. […]
(Conferinţa domnului Jonathan Scheele, 27 aprilie 2005)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).