SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 089
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul
de mai jos:
Visez acel laser lingvistic
care să taie realitatea de dinainte,
care să topească şi să străbată
prin aura lucrurilor.
Acel cuvânt îl visez
care a fost la-nceputul lumilor lumii,
plutind prin întuneric şi despărţind
apele de lumină,
născând peşti în ape şi născând
ape şi lumini în lumină,
născând peşti în ape şi născând
ape şi lumini în lumină...
Visez acel laser lingvistic
care să taie realitatea de dinainte,
care să smulgă întruna luminii
partea ei de apă, cu peşti.
Care să smulgă întruna luminii
ce e apă cu peşti în ea şi s-o lase
tot mai pură şi mai singură şi mai pură,
până când se face din nou
întuneric.(Nichita Stănescu, Necuvinte)
1. Precizează câte un antonim pentru sensul din text al cuvintelor realitatea şi despărţind. 2 puncte
2. Alcătuieşte două enunţuri în care să foloseşti corect sensul cuvintelor întruna, respectiv într-una. 2 puncte
3. Scrie două expresii/ locuţiuni care conţin verbul a tăia. 2 puncte
4. Transcrie, din text, un echivalent pentru structura „acel laser lingvistic”. 4 puncte
5. Comentează semnificaţia unei repetiţii din textul dat. 4 puncte
6. Formulează, într-un enunţ, tema poeziei. 4 puncte
7. Motivează faptul că Nichita Stănescu este un înnoitor al limbajului poetic,
prin evidenţierea a două trăsături identificate la nivel lexico-gramatical şi/ sau al prozodiei. 4 puncte
8. Comentează, în 6 - 10 rânduri, strofa a doua, prin evidenţierea relaţiei cu titlul poeziei. 4 puncte
9. Exprimă-ţi o opinie argumentată despre clasificarea textului citat ca artă poetică. 4 puncte