SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 096
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul
de mai jos:
Isus murea pe cruce. Sub arşiţa grozavă
Pălea curata-i frunte ce-o sângerase spinii.
Pe stâncile Golgotei tot cerul Palestinii.
Părea că varsă lavă.
Şi chiar în clipa morţii huliră cărturarii
Cu fiere oţetită îl adăpau străjerii...
Râdea cu hohot gloata de spasmele durerii
Şi-l ocărau tâlharii.
Zdrobită, la picioare-i, zăcea plângând Maria
Şi-adânc zbucnea blestemul din inima-i de mamă.
Alături Magadalena, în lunga ei maramă,
Ţipa văzând urgia.
Departe ucenicii priveau făr-de putere...
Cu el se năruise nădejdea lor întreagă;
N-aveau decât să fugă în lumea cea pribeagă
Şi fără mângâiere.
........................................................................
Măslini fără de frunze dormeau mocniţi pe coaste
În vale, ca într-o pâclă, dormea Ierusalimul
Pe cruce somnul morţii dormea de-acum sublimul
Isus vegheat de oaste!
(Vasile Voiculescu, Pe cruce)
1. Transcrie, din text, câte un sinonim contextual al cuvintelor arşiţă şi ocărau. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei din sintagma ,,la picioare-i zăcea”. 2 puncte
3. Exemplifică două expresii/ locuţiuni cu substantivul cruce. 2 puncte
4. Menţionează două elemente care probează o componentă descriptivă a discursului liric. 4 puncte
5. Precizează două teme/ motive specifice tradiţionalismului interbelic, prezente în text. 4 puncte
6. Interpretează semnificaţia versului ,,Şi-adânc zbucnea blestemul din inima-i de mamă”. 4 puncte
7. Precizează raportul dintre cadrul exterior şi suferinţa lui Isus. 4 puncte
8. Comentează, în 6 - 10 rânduri, prima strofă a poeziei, prin evidenţierea
relaţiei dintre ideea poetică şi mijloacele artistice. 4 puncte
9. Exprimă-ţi o opinie argumentată despre viziunea poetului asupra
scenei biblice ilustrate în textul dat. 4 puncte