Biletul 94 stilul juridic administrativ REZOLVAT

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 94 stilul juridic administrativ REZOLVAT

Mesajde admin pe Mie Apr 30, 2008 4:55 pm

.......................................................................................................................................
Biletul nr. 94
Art. 8. Dreptul la respectarea vieţii private şi familiale
1. Orice persoană are dreptul la respectarea vieţii sale private şi de familie, a
domiciliului său şi a corespondenţei sale.
2. Nu este admis amestecul unei autorităţi publice în executarea acestui drept
decât în măsura în care acest amestec este prevăzut de lege şi dacă constituie o
măsură care, într-o societate democratică, este necesară pentru securitatea naţională,
siguranţa publică, bunăstarea economică a ţării, apărarea ordinii şi prevenirea
faptelor penale, protejarea sănătăţii sau a moralei, ori protejarea drepturilor şi
libertăţilor altora.
Art. 9. Libertatea de gândire, de conştiinţă şi de religie
1. Orice persoană are dreptul la libertatea de gândire, de conştiinţă şi de religie;
acest drept include libertatea de a-şi schimba religia sau convingerea, precum şi
libertatea de a-şi manifesta religia sau convingerea în mod individual sau în colectiv,
în public sau în particular, prin cult, învăţământ, practici şi îndeplinirea ritualurilor.
2. Libertatea de a-şi manifesta religia sau convingerile nu poate forma obiectul
altor restrângeri decât acelea care, prevăzute de lege, constituie măsuri necesare,
într-o societate democratică, pentru siguranţa publică, protecţia ordinii, a sănătăţii
sau a moralei publice ori pentru protejarea drepturilor şi libertăţilor altora.
Art. 10. Libertatea de exprimare
1.Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde
libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără
amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere. Prezentul articol nu
împiedică Statele să supună societăţile de radiodifuziune, de cinematografie sau de
televiziune unui regim de autorizare.
2. Exercitarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi poate fi
supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care
constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru securitatea naţională,
integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea
infracţiunilor, protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor
altora, pentru a împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta
autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti.
(Convenţia Europeană a Drepturilor Omului)
.......................................................................................................................................

A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

Re: Biletul 94 Stilul juridic-administrativ

Mesajde Al3x pe Vin Mai 09, 2008 11:02 pm

BILETUL 94

ETAPE

1. Autor, titlu (se afla in partea dreapta de jos) si tema (despre ce este vorba in text).

Informatiile apar in subsolul textului. In cazul textelor juridice, autorul este institutia care elaboreaza legea. Titlul din subsolul textului specifica domeniul de aplicare, Convenţia Europeană a Drepturilor Omului. Titlul sugereaza ca textul apartine stilului juridic-administrativ. Tema face referire la drepturile omului.Aceasta se concentreaza asupra drepturilor omul in diferite ipostaze. In acest sens legea prevede trei tipuri de drepturi: dreptul la respectarea vieţii sale private şi de familie, dreptul la libertatea de gândire, de conştiinţă şi de religie si dreptul la libertatea de exprimare.

Cele trei articole de lege se insccriu in sfera relatiilor interumane. Ele vizaza relatiile din viata privata a omului (relatiile de familie), si relatiile din viata publica.

2.Tipul de discurs (text nonfictional, descriptiv)

*Conform specificului discursului


Discursul este nonfictional (poate fi identificat conform predominantei cuvintelor cu sens denotativ si in conformitate cu sfera de referinta a cuvintelor). In text sunt prezente cuvinte cu sens denotativ: autorităţi, lege, gândire, conştiinţă, religie.

3.Sfera de utilizare


Textul apartine stilului juridico-administrativ, utilizat in relatii administrative, oficiale, de natura juridica.

4.Elementele situatiei de comunicare ERM (emitator-receptor-mesaj)


-conform relatiei E-R (beneficiar)


Emitatorul este specializat: institutia care da legile. Ideea specializarii este sustinuta de titlu Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, si de termenii de specialitate: lege, penal, securitate nationala, societate democratica, autoritatilor publice etc. Receptorul este si el specializat, respectiv, cel care aplica legea, dar si nespecializat, adica cetateanul beneficiar care citeste legea.

-conform efectului mesajului Acordul cu informatia este prezent in masura in care legea este justificata de un anumit context social.

-Conform functiei mesajului (scop)

Texul are functie de informare: are dimensiune pragmatica si aplicabilitate in sfera vietii private si vietii publice. Structural textul raspunde la intrebarile specifice textului informativ:Ce? (drepturile omului), De ce? (sunt importante: fiindca orice cetatean poate avea acces liber si neingradit la informatiile de interes public).

Textul are si functia de popularizare, prin promovarea legii in randul cetatenilor.

Functia educativa consta in a sugera un anumit comportament intr-o situatie data, respectiv cunoastearea anumitor informatii de interes public.

-Conform incarcaturii emotionale a mesajului

Mesajul este preponderent denotativ, se adreseaza ratiunii si este lipsit de componenta afectiva.

CARACTERISTICI ALE STILULUI
1. Are formule fixe: fiecare paragraf incepe cu un numar.
2. Obiectiv si impersonal: in text nu exista marcile autorului.
3. Accesibil, clar si precis: accesibil prin termenii utilizati, clar prin structura frazei si precis pentru ca numeste situatia si comportamentul.
4. Vocabular pronuntat specializat: lege, art.
6. Folosirea cliseelor : In acest context, sablonul se materializeaza in structura formala a textului, respectiv, paragraful care defineste continutul articolului (8, 9, 10).

PARTICULARITATI LINGVISTICE

Lexicale: Termeni de specialitate: lege, penal, securitate nationala, societate democratica.
Monosemantism si neologisme.
Morfologice: Substantive abstracte
Reflexiv impersonal si Forme impersonale.
Sintactice: Enunturile sunt structuri de tip cliseu, propozitiile sunt principale, dezvoltate, independente, enuntiative cu nuanta imperativa, in ceea ce priveste aplicabilitatea. Predomina coordonarea.
Stilistice: Clisee:art. 8,9,10; paragrafe 1,2.
http://www.ebacalaureat.ro/c/4/68/724/0/Rezolvari-romana-oral-Bacalaureat-2008
Avatar utilizator
Al3x
Moderator
 
Mesaje: 66
Membru din: Mie Apr 23, 2008 3:36 pm

Re: Biletul 94

Mesajde irynuca pe Sâm Mai 10, 2008 11:20 pm

ALEX,DIN CATE AM VAZUT SUNT 93 DE TEXTE CU STILUL STIINTIFIC..ASTIA CE NAIBA FAC??....ESTI SIGUR CA CEEA CE NE-AI DAT TU LA STILUL STIINTIFIC CONSTA IN TOATE 3 CERINTE ???ADICA EU DACA EXTRAG UN BILET LA BAC SI MI SE DAU CERINTELE(INTREBARILE),LE REGASESC SIGUR RASPUNSUL LA INTREBARI IN CE NE-AI DAT TU??
DIN PUTINUL PE CARE IL STIU EU DE LA PROFA MEA CAT NE-A SPUS ORAL,NE-A ZIS CA LA FIECARE TEXT TREBUIE SA ARGUMENTAM SINGURI DIN CAPUL NOSTRU DESPRE CE E VORBA...PT CA ARE LEGATURA SI CU STUDIILE DE CAZ...IN CE CURENT LITERAR SE INCADREAZA...CUM AR VENII LA PASOPTISM....SA ZICEM SI DESPRE EL IN GENERAL.... :?: :? :?
SI ,MS PT CEL LA JURIDIC,ASTEPTAM SI LA CELELALTE STILURI :P
irynuca
Elev
 
Mesaje: 14
Membru din: Lun Apr 28, 2008 9:09 am

Re: Biletul 94

Mesajde Al3x pe Dum Mai 11, 2008 7:51 pm

irynuca scrie:ALEX,DIN CATE AM VAZUT SUNT 93 DE TEXTE CU STILUL STIINTIFIC..ASTIA CE NAIBA FAC??....ESTI SIGUR CA CEEA CE NE-AI DAT TU LA STILUL STIINTIFIC CONSTA IN TOATE 3 CERINTE ???ADICA EU DACA EXTRAG UN BILET LA BAC SI MI SE DAU CERINTELE(INTREBARILE),LE REGASESC SIGUR RASPUNSUL LA INTREBARI IN CE NE-AI DAT TU??
DIN PUTINUL PE CARE IL STIU EU DE LA PROFA MEA CAT NE-A SPUS ORAL,NE-A ZIS CA LA FIECARE TEXT TREBUIE SA ARGUMENTAM SINGURI DIN CAPUL NOSTRU DESPRE CE E VORBA...PT CA ARE LEGATURA SI CU STUDIILE DE CAZ...IN CE CURENT LITERAR SE INCADREAZA...CUM AR VENII LA PASOPTISM....SA ZICEM SI DESPRE EL IN GENERAL.... :?: :? :?
SI ,MS PT CEL LA JURIDIC,ASTEPTAM SI LA CELELALTE STILURI :P

II. Exemplu de subiect pentru proba orală
.........................................................................................................................
Primul merit cultural esenţial al paşoptiştilor este conştiinţa imensului gol istoric
pe care sunt chemaţi să-l elimine. Ideea obsedantă, exprimată adesea cu accente
mesianice, este a „începutului” absolut şi în toate domeniile. „Românii au trebuinţa
astăzi să se întemeieze” afirma, în spirit şi stil de „manifest”, N. Bălcescu (1845).
„Luminează-te şi vei fi!” reprezintă aceeaşi lozincă a începutului în toate direcţiile. O
autogeneză prin cultură a fiinţei naţionale. Şi, tot în acest sens, al „începutului” cu
orice preţ, total radical şi fără inhibiţii, trebuie citit şi îndemnul lui Heliade-Rădulescu:
„Scrieţi, băieţi, numai scrieţi”.[...]
Este evident că paşoptiştii nu dispuneau decât de o singură metodă imediată şi
practică de recuperare a întârzierii culturale. De a „umple” golul istoric şi de a începe
construirea unei culturi române „moderne” încă inexistentă: „sincronizarea” rapidă şi
pe scara cea mai largă. În primul rând, prin imitaţii, adaptări, compilaţii, traduceri.
Până în 1848, dată simbolică, se constată o adevărată invazie de traduceri în toate
domeniile.... Acum se pun şi bazele primelor „biblioteci” de traduceri din literatura
universală. Heliade-Rădulescu lansează încă din 1829 un astfel de proiect: „Din
biblioteca românească”. Are în vedere şi o „Colecţie de autori clasici” (1836). Reia –
după un proiect francez contemporan, al lui A. Aimé Martin (Plan d’une bibliotheque
universelle, 1837) – un vast şi practic irealizabil catalog românesc al unei „Biblioteci
universale” (1846). Ideea plutea în aer. Obseda şi pe alţii. Această voinţă şi utopie a
totalităţii, inspirată de obsesia şi pasiunea „începutului” absolut, reprezintă un enorm
salt calitativ. O frenetică deschidere, urmată de o integrare şi asumare, fără
precedent la noi, a culturii universale. Pentru conştiinţa spirituală românească
reprezintă o iniţiativă şi o experienţă unică, de mari proporţii. O adevărată „premieră
absolută”.
(Adrian Marino, Actualitatea ideologiei paşoptiste)
1. Precizează perspectiva din care autorul analizează contribuţia paşoptiştilor la dezvoltarea culturii şi literaturii române.
2. Prezintă tehnicile şi structurile argumentative identificate în textul citat.
3. Exprimă-ţi o opinie argumentată despre afirmaţia autorului: Este evident că paşoptiştii nu dispuneau decât de o singură metodă imediată şi practică de
recuperare a întârzierii culturale.



Dupa cum observi si din acest exemplu intrebarile textului fac referire strict la textul-suport.
In mod sigur va aparea si o intrebare cu 'opinia' .. sa iti exprimi opinia despre vreun argument din text, sau despre vreo afirmatie a autorului, sau ceva anume din text sau care are legatura cu textul etc.

eu nu vreau acuma sa o contrazic pe profa ta ...dar ori nu ai inteles tu bine .. ori vorbeste ea aiurea... cum sa vorbesti despre pasoptism? Dupa cum observi in textul de mai sus prima intrebare face referire stric la text... raspunsul il extragi din textul-suport!
am sa scanez niste bilete tip1 date la exam. de bac2006 sa vedeti cum sunt intrebarile..
Avatar utilizator
Al3x
Moderator
 
Mesaje: 66
Membru din: Mie Apr 23, 2008 3:36 pm

Re: Biletul 94

Mesajde Al3x pe Dum Mai 11, 2008 8:22 pm

bilete tip I bac2006, impreuna cu intrebarile textelor
Ataşamente
scan0002.jpg
scan0002.jpg (155.52 KIB) Vizualizat de 67650 ori
scan0001.jpg
scan0001.jpg (146.72 KIB) Vizualizat de 67158 ori
scan.jpg
scan.jpg (63.31 KIB) Vizualizat de 66656 ori
Avatar utilizator
Al3x
Moderator
 
Mesaje: 66
Membru din: Mie Apr 23, 2008 3:36 pm

Re: Biletul 94

Mesajde Al3x pe Dum Mai 11, 2008 8:28 pm

...
Ataşamente
scan0006.jpg
scan0006.jpg (159.17 KIB) Vizualizat de 66626 ori
scan0005.jpg
scan0005.jpg (151.82 KIB) Vizualizat de 66540 ori
scan0004.jpg
scan0004.jpg (133.6 KIB) Vizualizat de 66352 ori
Avatar utilizator
Al3x
Moderator
 
Mesaje: 66
Membru din: Mie Apr 23, 2008 3:36 pm

Re: Biletul 94

Mesajde irynuca pe Dum Mai 11, 2008 9:33 pm

pff....si tu de ce nu faci la fel,ca in acelea ...sa raspunzi intrebarillor de genul acela.?..ca tu mai mult ne-ai dat despre stil....in fine....lasa asa... deci,eu daca extrag un bilet si nu-mi cade despre ce ne-ai dat tu,imi cade alte chesti,poate putin asemanatoare si eu zic tot ce ne-ai dat tu,mi-o da 7??? :P ....te rog sa mai afisezi model si la celelalte 2 stiluri,colocvial si publicistic pls..sa imi fac o parere si despre alea te rog.....
irynuca
Elev
 
Mesaje: 14
Membru din: Lun Apr 28, 2008 9:09 am

Re: Biletul 94

Mesajde Al3x pe Lun Mai 12, 2008 7:20 am

Se pare ca nu ai inteles nimica :|

Dupa cum observi ... ce am pus eu face referire la 6 posibile cerinte... dintre care este posibil una sa fie. Nu toate odata!

banuiesc ca oricine termina 12clase poate sa spuna tema unui text si campul semantic dominant.

Sa spunem ca ...asa la absurd... la biletul 94 vor fii urmatoarele 3 cerinte:

1.Prezinta situatiile de comunicare din textul de mai sus (emitator, receptor, mesaj, cod, canal)
2.Argumenteaza incadrarea textului dat intr-un anumit stil functional.
3.Selecteaza doua enunturi tip-definiti si precizeaza la ce se refera fiecare dintre acestea. sau Argumenteaza de ce a fost necesara o asfel de conventie!?
tema pentru tine: In functie de ce ai inteles tu pana acuma raspune la aceste 3 intrebari. OK?

Asa vor arata cele 3 intrebari, consulta baremul ca sa vezi in ce functie se primeste punctajul.
----
NU trebuie sa inveti modelul expus de mine... ci TEORIA sa o aplici pe texte!
-
Avatar utilizator
Al3x
Moderator
 
Mesaje: 66
Membru din: Mie Apr 23, 2008 3:36 pm

Re: Biletul 94

Mesajde irynuca pe Mie Mai 14, 2008 8:23 pm

am inteles mei...ms mult..

te rog eu continua sa ne ajuti si la celelalte stiluri care au ramas pls..
irynuca
Elev
 
Mesaje: 14
Membru din: Lun Apr 28, 2008 9:09 am

Re: Biletul 94

Mesajde ifangela pe Dum Mai 18, 2008 8:36 am

Al3x scrie:
irynuca scrie:ALEX,DIN CATE AM VAZUT SUNT 93 DE TEXTE CU STILUL STIINTIFIC..ASTIA CE NAIBA FAC??....ESTI SIGUR CA CEEA CE NE-AI DAT TU LA STILUL STIINTIFIC CONSTA IN TOATE 3 CERINTE ???ADICA EU DACA EXTRAG UN BILET LA BAC SI MI SE DAU CERINTELE(INTREBARILE),LE REGASESC SIGUR RASPUNSUL LA INTREBARI IN CE NE-AI DAT TU??
DIN PUTINUL PE CARE IL STIU EU DE LA PROFA MEA CAT NE-A SPUS ORAL,NE-A ZIS CA LA FIECARE TEXT TREBUIE SA ARGUMENTAM SINGURI DIN CAPUL NOSTRU DESPRE CE E VORBA...PT CA ARE LEGATURA SI CU STUDIILE DE CAZ...IN CE CURENT LITERAR SE INCADREAZA...CUM AR VENII LA PASOPTISM....SA ZICEM SI DESPRE EL IN GENERAL.... :?: :? :?
SI ,MS PT CEL LA JURIDIC,ASTEPTAM SI LA CELELALTE STILURI :P

II. Exemplu de subiect pentru proba orală
.........................................................................................................................
Primul merit cultural esenţial al paşoptiştilor este conştiinţa imensului gol istoric
pe care sunt chemaţi să-l elimine. Ideea obsedantă, exprimată adesea cu accente
mesianice, este a „începutului” absolut şi în toate domeniile. „Românii au trebuinţa
astăzi să se întemeieze” afirma, în spirit şi stil de „manifest”, N. Bălcescu (1845).
„Luminează-te şi vei fi!” reprezintă aceeaşi lozincă a începutului în toate direcţiile. O
autogeneză prin cultură a fiinţei naţionale. Şi, tot în acest sens, al „începutului” cu
orice preţ, total radical şi fără inhibiţii, trebuie citit şi îndemnul lui Heliade-Rădulescu:
„Scrieţi, băieţi, numai scrieţi”.[...]
Este evident că paşoptiştii nu dispuneau decât de o singură metodă imediată şi
practică de recuperare a întârzierii culturale. De a „umple” golul istoric şi de a începe
construirea unei culturi române „moderne” încă inexistentă: „sincronizarea” rapidă şi
pe scara cea mai largă. În primul rând, prin imitaţii, adaptări, compilaţii, traduceri.
Până în 1848, dată simbolică, se constată o adevărată invazie de traduceri în toate
domeniile.... Acum se pun şi bazele primelor „biblioteci” de traduceri din literatura
universală. Heliade-Rădulescu lansează încă din 1829 un astfel de proiect: „Din
biblioteca românească”. Are în vedere şi o „Colecţie de autori clasici” (1836). Reia –
după un proiect francez contemporan, al lui A. Aimé Martin (Plan d’une bibliotheque
universelle, 1837) – un vast şi practic irealizabil catalog românesc al unei „Biblioteci
universale” (1846). Ideea plutea în aer. Obseda şi pe alţii. Această voinţă şi utopie a
totalităţii, inspirată de obsesia şi pasiunea „începutului” absolut, reprezintă un enorm
salt calitativ. O frenetică deschidere, urmată de o integrare şi asumare, fără
precedent la noi, a culturii universale. Pentru conştiinţa spirituală românească
reprezintă o iniţiativă şi o experienţă unică, de mari proporţii. O adevărată „premieră
absolută”.
(Adrian Marino, Actualitatea ideologiei paşoptiste)
1. Precizează perspectiva din care autorul analizează contribuţia paşoptiştilor la dezvoltarea culturii şi literaturii române.
2. Prezintă tehnicile şi structurile argumentative identificate în textul citat.
3. Exprimă-ţi o opinie argumentată despre afirmaţia autorului: Este evident că paşoptiştii nu dispuneau decât de o singură metodă imediată şi practică de
recuperare a întârzierii culturale.



Dupa cum observi si din acest exemplu intrebarile textului fac referire strict la textul-suport.
In mod sigur va aparea si o intrebare cu 'opinia' .. sa iti exprimi opinia despre vreun argument din text, sau despre vreo afirmatie a autorului, sau ceva anume din text sau care are legatura cu textul etc.

eu nu vreau acuma sa o contrazic pe profa ta ...dar ori nu ai inteles tu bine .. ori vorbeste ea aiurea... cum sa vorbesti despre pasoptism? Dupa cum observi in textul de mai sus prima intrebare face referire stric la text... raspunsul il extragi din textul-suport!
am sa scanez niste bilete tip1 date la exam. de bac2006 sa vedeti cum sunt intrebarile..

PROFESOARA ARE DREPTATE. LA PUNCTUL C , OPINIA PERSONALA , SE POATE VORBI DESPRE ETNOGENEZA, LATINITATE SI DACISM PASOPTISM, ETC. REZOLVARILE PROPUSE SUNT EXCELENTE PENTRU PUNCTELE A SI B
ifangela
Elev
 
Mesaje: 2
Membru din: Dum Mai 18, 2008 8:15 am

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT

Următorul

Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Bing [Bot]