Biletul 83

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 83

Mesajde admin pe Mie Apr 30, 2008 4:47 pm

.......................................................................................................................................
Biletul nr. 83
O paralelă între lectura propriu-zisă şi lectura iconică, intermediată de
cinematograf sau de TV e edificatoare. Ce facem când citim un roman şi ce facem
când vizionăm un film? Cititorul n-are acces direct la imagine, ci la cuvinte, deci la
reprezentări mai mult sau mai putin abstracte, pe care trebuie să le „traducă”
sensibil, să le „închipuie” în plenitudinea corporalităţii lor. Nici măcar un mare
maestru al descrierii peisajiste, de talia lui Sadoveanu, nu poate rivaliza în bogăţia de
detalii, autenticitate şi prospeţime a coloritului cu un operator de film, fie el şi
mediocru. Această diferenţă de „redare” e însă compensată la scriitor printr-un
excedent de „sugestie”. Sadoveanu scrie: „Peste singurătăţi a nins deodată o
tonalitate sură, tristă şi rece”. Cum poate obiectivul aparatului de luat vederi să evoce
„singurătăţile” peste care „ninge” o „tonalitate” în acelaşi timp „sură, tristă şi rece”?
Dar propoziţia: „Ne oprirăm ca într-un fel de farmec şi uimire”? În ce chip e
descriptibilă fotografic o asemenea stare de spirit prin excelenţă aproximativă,
inefabilă, ambiguă? Procedeul scriitorului e deci de a folosi „racursiuri” [modalitate de
redare a unui subiect în pictură, sculptură sau fotografie, micşorând dimensiunile
prin efectul perspectivei] simbolice şi metaforice delicate spre a-l solicita pe cititor săşi
„fabrice” o reprezentare mentală „îmbogăţită”, conţinând atât ce i se comunică
nemijlocit, cât şi ceea ce trebuie subînţeles (completând tabloul cu datele omise), dar
care poate fi asociat (convocând diverse conotaţii mai mult sau mai puţin personale).
Aşadar, cititorul nu e un simplu aparat de înregistrare, ci un colaborator care
tălmăceşte „instrucţiunile” autorului, „construieşte” în spiritul lor şi contribuie cu un
supliment de informaţii.
(Paul Cornea, Introducere în teoria lecturii)
.......................................................................................................................................

A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT

Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Bing [Bot]

cron