Biletul 78

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 78

Mesajde admin pe Mar Apr 29, 2008 5:23 pm

.......................................................................................................................................
Biletul nr. 78
Poetul modern spune ceea ce spune literal şi în toate sensurile. Aceasta
presupune, credem, o mare răsturnare, dacă nu chiar o revoluţie în imaginaţia lecturii.
De aici – cel puţin statistic vorbind – complicata problemă a receptării poeziei
moderne. Cititorul este obişnuit (educaţia literară predominant clasică a şcolii
contribuind nu puţin în această privinţă) să creadă că un text spune totdeauna şi
altceva decât spune în mod direct; iar acest altceva i se pare esenţial. El poate,
eventual, accepta că accesul la acest altceva să fie dificil, că spre a ajunge la el, să
facă eforturi, să-şi însuşească o cantitate mare de informaţii (istorice, biografice,
literare), să înveţe a folosi coduri care-i erau, până atunci, necunoscute.
Oricât de straniu ar părea, cititorul mediu (şi nu numai el) se simte aproape
insultat intelectual când i se spune că acel altceva de dincolo de text pur şi simplu nu
există. O atare absenţă i se pare scandaloasă, textul însuşi devine ininteligibil,
autorul, condamnabil pentru că nu vrea să spună nimic (deşi spune). Acceptarea
literalităţii poeziei (şi modificarea în consecinţă a imaginaţiei lecturii) este prima şi
poate cea mai însemnată condiţie a receptării adecvate a lirismului modern.
Desigur, tentaţia interpretării apare, ea poate fi chiar foarte puternică; fără ea nici
nu s-ar putea naşte acea senzaţie de bogăţie semantică inepuizabilă gata să se
reverse, să explodeze, să disloce, prin forţa ei misterioasă, înseşi categoriile
limbajului. Orice interpretare particulară se va lovi însă de conştiinţa posibilităţii unui
număr indefinit de interpretări cel puţin tot atât de justificate. Ambiguitatea poeziei
moderne (dimensiune a înseşi conştiinţei moderne a poeticului) este rezultatul direct
al unei lecturi literale.
(Matei Călinescu, Conceptul modern de poezie)

.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT

Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Bing [Bot]