Biletul 73

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 73

Mesajde admin pe Mar Apr 29, 2008 5:20 pm

.......................................................................................................................................
Biletul nr. 73
Dincolo de orice revistă sau de cenaclul „matcă”, importantă este realizarea unei
individualităţi poetice, capacitatea fiecăruia de a-şi construi un univers propriu, o
retorică specifică (în interiorul noii paradigme pe care o aduce generaţia sa).
Generaţia ΄80 e bogată în personalităţi poetice ireductibile. Ce uneşte însă această
generaţie, ce dă specificul ei?
Pe lângă spiritul de frondă, de refuz al clişeelor de tot felul, descoperim, la cei mai
valoroşi poeţi ai generaţiei ΄80, câteva mize majore: (auto)biograficul, atenţia la
realitatea înconjurătoare, dar şi conştientizarea faptului că poezia e un text, care se
raportează nu numai la obiectele şi senzaţiile imediate, ci şi la tot ceea ce s-a scris
(spus) deja, încercarea de folosire (inclusiv în poemele cu evidentă deschidere
metafizică) a unui discurs apropiat de limba vorbită etc.
Esenţa noii paradigme poetice pe care o deschide generaţia ΄80, o constituie
răsturnarea relaţiei, care domina în modernism, dintre poet şi limbaj, dintre text şi
realitate. Dacă pentru poezia interbelică şi pentru cei mai importanţi poeţi postbelici
(de la Ştefan Augustin Doinaş la Virgil Mazilescu) poezia este limbaj, e text, iar poetul
trebuie să „dispară” în spatele acestuia, să fie „impersonal”, pentru poeţii optzecişti
poezia exprimă, comunică o realitate (textul poetic nu mai e o finalitate, ci un mijloc),
iar persoana poetului devine sistemul de referinţă, instanţa ordonatoare, în locul
limbajului sau al transcendenţei („goale” sau „pline”). [...]
(Alexandru Muşina, O poezie pentru mileniul III, în Antologia
poeziei generaţiei ΄80)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT

Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Google [Bot]

cron