Biletul 71

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 71

Mesajde admin pe Mar Apr 29, 2008 5:19 pm

.......................................................................................................................................
Biletul nr. 71
A concepe doar o „Istorie a Literaturii Române de Detentie” sub comunism îi
frustra pe unii înaintaşi glorioşi de dreptul de a fi prezenţi în ea - prin excludere
cronologică şi politică -, deşi ei sunt aceia care au început a hrăni cu lucrările lor acest
gen literar aparte. […] Aceasta a iscat o altă dificultate, provenind din opţiunea între
tehnicile expunerii posibile mie. Capitolele se cuvenea să propună portrete ale
memorialiştilor, biografii şi prezentarea lucrărilor prin rezumări comentate, tocmite de
mine? Sau trebuia să adopt un stil cvasididactic, acela al ilustrării prin citate
exemplare?
Am ales calea din urmă [...] pentru trei motive: mai întâi, fiindcă impresiile mele au
prea puţină însemnătate în receptarea publică a operelor în discuţie, comparate cu
puterea de impact a unor pagini smulse din suferinţa însăsi; în al doilea rând, pentru
ca, fiind vorba despre cea dintâi „Istorie a Literaturii de Detentie” ce apare în
literatura universală, se cade ca ea sa pună la dispoziţia unor cititori nefamiliarizaţi
cu materia ei cât mai multe probe pentru judecarea valorică, istoricul rămânând să
indice doar căile de apucat de catre cititor în vederea receptării. [...] În al treilea rând,
cum am precizat mai sus, fiindcă ediţiile unor atari cărti sunt mici, vândute unde nu
te aştepţi şi mai puţin pe unde le cauţi, ele se epuizează cu rapiditate, astfel încât
trecerea mea în revistă e datoare să ofere cititorului care nu cunoaste bine materia ei
şi o perspectivă directă asupra scrierilor discutate. [...]
Cuvântul scriitorului investigat este suprem, în această perspectivă, fie şi
acceptând eu blamul „didacticismului”, ori acela că nu înfăţişez publicului şi
posterităţii o lucrare eminamente originală. Autorii se vor dezvălui pe ei înşişi, în cele
ce urmează.
(Mihai Rădulescu, Istoria literaturii române de
detenţie: memorialistica reeducărilor)

.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT

Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Bing [Bot]