Biletul 64

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 64

Mesajde admin pe Mar Apr 29, 2008 4:44 pm

.......................................................................................................................................
Biletul nr. 64
Ce este mai greu de suportat pentru cei care au trăit nemijlocit trecutul comunist
este un fel de cinism, de răceală în studierea acelei epoci, văzute astăzi ca o perioadă
interesantă şi ofertantă ca obiect de studiu. Acest tip de atitudine câştigă din ce în ce
mai mult teren. Pentru că, dincolo de frustrări, orgolii, nedreptăţi, literatura scrisă în
comunism, în acest sistem infernal şi nenorocit, care a distrus talente şi a produs
drame de neînchipuit, devine tot mai mult o provocare academică, un teritoriu
interesant pentru exotismul şi stranietatea lui. Nici nu e de mirare că majoritatea
tezelor de doctorat recente se ocupa exact de acest interval istoric.
Oricât ar părea de cinic, literatura română scrisă în comunism este cea mai
incitantă, dificilă şi complicată literatură scrisă vreodată în spaţiul românesc, tocmai
prin amestecul incredibil de morală şi estetică, de idei literare şi ideologie politică, de
compromis şi rezistenţă, de reuşită şi ratare. Dilema om - operă devine ridicolă în
cazul acestei perioade. Într-o epocă în care intruziunea politicului în viaţa oamenilor
mergea până la controlul naşterilor, ascultarea discuţiilor din familie sau urmărirea
celor mai neînsemnate mişcări, a discuta literatura independent de mediul în care a
fost creată este o întreprindere naivă. O întreprindere pe care, de altfel, unii o practică
şi o recomandă, vorbind cu indiferenţă despre compromisuri şi turnători şi cu evlavie
despre valoarea perenă a operelor. Atenţie însă: de multe ori, nu naivitatea e cea care
naşte asemenea ridicole ipocrizii critice, ci dorinţa interesată de monumentalizare, de
grandios şi de camuflare a compromisului, de continuitate a unor ierarhii create
artificial.
(Luminiţa Marcu, Faţă în faţă cu literatura scrisă în comunism)

.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT

Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Niciun utilizator înregistrat

cron