Biletul 47

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 47

Mesajde admin pe Mar Apr 29, 2008 3:42 pm

.......................................................................................................................................
Biletul nr. 47
28
Principele Carol [n.n. viitorul rege Carol al II-lea] ajunge, în 1912, să susţină un
bacalaureat nemaiîntâlnit până atunci în România.
O comisie specială, formată din profesorii care-l pregătiseră înainte, a fost
însărcinată de Carol I să-l verifice pentru acordarea certificatului de absolvire. In
Arhiva Casei Regale s-au păstrat toate documentele acestui examen curios: lucrările
scrise ale celui examinat; procesul- verbal privind desfăşurarea examenului. [...]
Examenul ─ pe care Carol I îl dorea „complet şi amănunţit’’, conform procesuluiverbal
─ va avea loc pe 26- 29 iunie 1912, la Castelul Peleş din Sinaia, unde Comisia
s-a deplasat de la Bucureşti. Urmau a fi probe de limba latină, matematică, fiziconaturale,
limba franceză, o „dizertaţiune’’, limba germană, probe orale şi ex tempore
din filozofie şi istorie. Felul cum a decurs examenul este prezentat pe larg. Au
participat Carol I, care a prezidat, principele moştenitor Ferdinand şi soţia sa Maria,
fraţii şi surorile celui examinat.
Comisia propunea candidatului mai multe subiecte, din care acesta îşi alegea
unul. La limba română a ales Principalele calităţi ale operei lui Caragiale; la
filozofie şi istorie, din cele 20 de subiecte, a luat Politica Rusiei în Orientul
Europei până la 1774. Notele obţinute: limba română ─ 9; matematici ─ 8,50;
franceză ─ 9; ştiinţe fizico-naturale ─ 9; germană ─ 8,50; latină ─ 7; dizertaţia la
istorie ─ 10; filozofie ─ 10; media generală ─ 8,81. Calificativul „Admis’’.
(Petre Ţurlea, Bacalaureat la castel, în revista Historia)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT

Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Bing [Bot]