.......................................................................................................................................
Biletul nr. 40
Tânăra generaţie română se află astăzi sub influenţa operei poetice a lui
Eminescu.
Se cuvine dar să ne dăm seama de partea caracteristică a acestei opere şi să
încercăm totdeodată a fixa individualitatea omului care a personificat în sine cu atâta
strălucire ultima fază a poeziei române din zilele noastre.[...] De la 1860 încoace
datează îndreptarea; ea începe cu Vasile Alecsandri, care ştie să deştepte gustul
pentru poezia populară, se continuă şi se îndeplineşte prin cercetarea şi înţelegerea
condiţiilor sub care se dezvoltă limba şi scrierea unui popor.
Fiind astfel câştigată o temelie firească, cea dintâi treaptă de înălţare a literaturii
naţionale, în legătură strânsă cu toată aspirarea generaţiei noastre spre cultura
occidentală, trebuie neapărat să răspundă la două cerinţe: să arate întâi în cuprinsul
ei o parte din cugetările şi simţirile care agită deopotrivă toată inteligenţa europeană
în artă, în ştiinţă, în filozofie; să aibă, al doilea, în forma ei o limbă adaptată fără silă
la exprimarea credincioasă a acestei amplificări.
Amândouă condiţiile le realizează poezia lui Eminescu în limitele în care le poate
realiza o poezie lirică; de aceea Eminescu face epocă în mişcarea noastră literară.
(Titu Maiorescu, Eminescu şi poeziile lui)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).