Biletul 37

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 37

Mesajde admin pe Mar Apr 29, 2008 1:42 pm

.......................................................................................................................................
Biletul nr. 37
În aparenţă, după statistica formelor dinafară, românii posed astăzi aproape
întreaga civilizare occidentală. Avem politică şi ştiinţă, avem jurnale şi academii,
avem şcoli şi literatură, avem muzee, conservatorii, avem chiar o constituţiune.
Dar în realitate, toate acestea sunt producţiuni moarte, pretenţii fără fundament,
stafii fără trup, iluzii fără adevăr, şi astfel cultura claselor mai înalte ale românilor
este nulă şi fără valoare, şi abisul care ne desparte de poporul de jos devine din ce în
ce mai adânc.[…]
Forma fără fond nu numai că nu aduce nici un folos, dar este de-a dreptul
stricăcioasă, fiindcă nimiceşte un mijloc puternic de cultură. Şi prin urmare vom zice:
este mai bine să nu facem o şcoală deloc decât să facem o şcoală rea, mai bine să nu
facem o pinacotecă* deloc decât să o facem lipsită de arta frumoasă; mai bine să nu
facem deloc statutele, organizarea, membrii onorari şi neonoraţi ai unei asociaţiuni
decât să le facem fără ca spiritul propriu de asociere să se fi manifestat cu siguranţă
în persoanele ce o compun; mai bine să nu facem deloc academii, cu secţiunile lor, cu
şedinţele solemne, cu discursurile de recepţiune, cu analele elaborate, decât să le
facem toate acestea fără maturitatea ştiinţifică ce singură le dă raţiunea de a fi.
(Titu Maiorescu, În contra direcţiei de azi în cultura română)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

Re: Biletul 37

Mesajde alin8930 pe Mie Iun 18, 2008 6:08 pm

Răspunsuri:

1. Ipostaza din care autorul îşi prezintă poziţia faţă de cultura română şi direcţiile acesteia în epoca sa este una critică, având ca suport faptul că împrumutul unor forme ale civilizaţiei occidentale ar dăuna fondului cultural autohton şi l-ar transforma în producţiuni moarte, pretenţii fără fundament, stafii fără trup, iluzii fără adevăr.
2. Elementele care generează în textul citat utilizarea sintagmei forma fără fond sunt identificate drept nulitatea, lipsa de valoare, abisul care ne desparte de poporul de jos, fiind de-a dreptul stricăcioasă, fiindcă nimiceşte un mijloc puternic de cultură. Criticul consideră că decât să facem ceva inadecvat şi nonconcordant specificului nostru naţional, este preferabil să nu iniţiem asemenea manifestări, să stopăm invazia unor forme culturale străine.
3. S-ar putea afirma că afirmaţia autorului: este mai bine să nu facem o şcoală deloc decât să facem o şcoală rea…vizează nu protestul lui Titu Maiorescu împotriva educaţiei, ci a valorilor pe care acesta le-ar putea cultiva într-un proces care nu ar fi în interesul naţional. Este binecunoscut faptul că Titu Maiorescu a pledat pentru stabilirea unei noi direcţii în cultura românească şi a militat pentru înfăptuirea reală a acesteia. Şcoala rea invocată de el desemnează ideea de instituţie care să abdice de la scopurile educaţionale, în detrimentul exponenţilor acesteia. În acest înţeles, şcoala rea este percepută drept o primejdie care provoacă decăderea valorilor cultivate prin educaţie, o falsă instituţie dedicată progresului societăţii.
alin8930
Elev
 
Mesaje: 10
Membru din: Mie Iun 18, 2008 5:59 pm

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT


Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Bing [Bot]