.......................................................................................................................................
Biletul nr. 37
În aparenţă, după statistica formelor dinafară, românii posed astăzi aproape
întreaga civilizare occidentală. Avem politică şi ştiinţă, avem jurnale şi academii,
avem şcoli şi literatură, avem muzee, conservatorii, avem chiar o constituţiune.
Dar în realitate, toate acestea sunt producţiuni moarte, pretenţii fără fundament,
stafii fără trup, iluzii fără adevăr, şi astfel cultura claselor mai înalte ale românilor
este nulă şi fără valoare, şi abisul care ne desparte de poporul de jos devine din ce în
ce mai adânc.[…]
Forma fără fond nu numai că nu aduce nici un folos, dar este de-a dreptul
stricăcioasă, fiindcă nimiceşte un mijloc puternic de cultură. Şi prin urmare vom zice:
este mai bine să nu facem o şcoală deloc decât să facem o şcoală rea, mai bine să nu
facem o pinacotecă* deloc decât să o facem lipsită de arta frumoasă; mai bine să nu
facem deloc statutele, organizarea, membrii onorari şi neonoraţi ai unei asociaţiuni
decât să le facem fără ca spiritul propriu de asociere să se fi manifestat cu siguranţă
în persoanele ce o compun; mai bine să nu facem deloc academii, cu secţiunile lor, cu
şedinţele solemne, cu discursurile de recepţiune, cu analele elaborate, decât să le
facem toate acestea fără maturitatea ştiinţifică ce singură le dă raţiunea de a fi.
(Titu Maiorescu, În contra direcţiei de azi în cultura română)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).