.......................................................................................................................................
Biletul nr. 32
Dacă observăm bine, cu toată atenţia, moravurile, instituţiile, felul de a reacţiona
al poporului nostru, vom ajunge uşor la concluzia că psihologia sa intră în acest fel
de comportare echidistantă între voluntarismul activist al Apusului şi pasivitatea
fatalistă a Orientului.
Aşezaţi geograficeşte şi sufleteşte între influenţe care ne vin dintr-o parte şi din
alta, sufletul nostru şi-a alcătuit un echilibru din caractere luate şi dintr-o parte, şi
din alta. Aceste influenţe duble n-au rămas însă între ele în conflict, în dualism. În
sufletul nostru ele s-au topit formând o sinteză nouă, un echilibru. Echilibrul nostru
sufletesc se cheamă adaptabilitate. Prin el ne deosebim de toată lumea Orientului,
dar şi de cea a Apusului. Există în caracterul nostru excese de lene, de plictiseală,
de îndurerare, de răbdare excesivă, care ne împiedică de a fi occidentali.
Pe de altă parte, găsim în noi iniţiativă, o anumită hărnicie în a pricepe imediat
mecanismul unei noutăţi, o agerime în a nu fi dezorientaţi şi nici intimidaţi în faţa
neprevăzutului, care ne îndepărtează cu mult de apatia indolentă a Orientului. N-am
avut timpul să construim noutăţi, dar am avut meritul de a pricepe şi asimila imediat
ce au făcut bun alţii. Această adaptabilitate am perfecţionat-o făcând din ea arma
noastră de luptă în existenţă.
(Mihai Ralea, Fenomenul românesc)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).