Biletul 30

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 30

Mesajde admin pe Mar Apr 29, 2008 1:36 pm

.......................................................................................................................................
Biletul nr. 30
Dacă generaţiile dintre 1780-1830 se străduiau să proclame originea latină şi să
susţină în contra grecismului necesitatea unei culturi naţionale, paşoptiştii
demonstrează valoarea acestei culturi prin istorie, folclor şi filologie şi indică
drumul de urmat pentru a o duce la înflorire.
În forma cea mai explicită, programul lor e definit în revista Dacia literară,
apărută la 1840, sub impulsul lui Mihail Kogălniceanu. Articolul introductiv vădeşte
grija continuităţii. Activitatea ctitorilor presei româneşti: Heliade şi Asachi, e omagiată
cu căldură, sarcina trasată fiind de a îmbunătăţi şi aprofunda ceea ce ei au început în
condiţii grele, nu de a le renega opera sau a le răsturna principiile. „Urmând unui
drum bătut de dânşii – afirmă editorul –, folosindu-ne de cercetările şi ispita lor, vom
ave mai puţine greutăţi şi mai mari înlesniri în lucrările noastre”.
Constatând invazia de traduceri care difuza la noi fără niciun fel de discernământ
maculatură a tot felul de literaţi obscuri şi de efemere glorii ale pieţii literare
occidentale, Kogălniceanu arăta în continuare că „dorul imitaţiei s-a făcut la noi o
manie primejdioasă”. El aprecia cu dreptate că „traducerile nu fac o literatură” şi
chema atenţia scriitorilor spre realităţile naţionale: „Istoria noastră are destule fapte
eroice, frumoasele noastre ţări sunt destul de pitoreşti şi poetice pentru ca să putem
găsi şi la noi sujeturi de scris, fără să avem pentru aceasta trebuinţă să ne
împrumutăm de la alte naţiuni”.
(Paul Cornea, De la Alexandrescu la Eminescu)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT

Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Bing [Bot], Google [Bot]