Pagina 1 din 1

Biletul 29

MesajScris: Mar Apr 29, 2008 1:36 pm
de admin
.......................................................................................................................................
Biletul nr. 29
„Dacia”, afară de compunerile originale a redacţiei şi a conlucrătorilor săi, va
priimi în coloanele sale cele mai bune scrieri originale ce va găsi în deosebitele
jurnaluri româneşti. Aşadar foaia noastră va fi un repertoriu general al literaturei
româneşti, în carele, ca într-o oglindă, se vor vedé scriitorii moldoveni, munteni,
ardeleni, bănăţeni, bucovineni. Fieştecare cu ideile sale, cu limba sa, cu chipul
său.[…]
Critica noastră va fi nepărtinitoare. Vom critica cartea, iar nu persoana.
Vrăjmaşi a arbitrarului, nu vom fi arbitrari în judecăţile noastre. Iubitori a păcei, nu
vom priimi nici în foaia noastră discuţii ce ar puté să se schimbe în vrajbe. […]
Dorul imitaţiei s-a făcut la noi o manie primejdioasă, pentru că omoară în noi
duhul naţional. Această manie este mai ales covârşitoare în literatură. Mai în toate
zilele ies de sub teasc cărţi în limba românească. Dar ce folos! Că sunt numai
traducţii din alte limbi şi încă şi acele de ar fi bune. Traducţiile însă nu fac o
literatură.
Noi vom prigoni cât vom puté această manie ucigătoare a gustului original,
însuşirea cea mai preţioasă a unei literaturi. Istoria noastră are destule fapte eroice,
frumoasele noastre ţări sunt destul de mari, obiceiurile noastre sunt destul de
pitoreşti şi poetice, pentru ca să putem găsi şi la noi sujeturi de scris, fără să avem
pentru acesta trebuinţă să ne împrumutăm de la alte naţii. Foaia noastră va priimi cât
se poate mai rar traduceri din alte limbi; compuneri originale îi vor umple mai toate
coloanele.
(Mihail Kogălniceanu, Introducţie la Dacia literară)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).

Scris:
de