.......................................................................................................................................
Biletul nr. 25
Domnilor!
Daţi-mi voie a vă espune aici un răpide tablou de provinţiile Dunărei locuite de români. Ca fiu al României, mă propun să vă slujesc de călăuz în primblarea ce voiţi a face prin acele ţărmuri depărtate şi aşa puţin cunoscute încă de Evropa occidentală.
Să trecem în grabă Ghermania, Galiţia şi Bucovina (provinţie mănoasă pe care Austria au despărţit-o de Moldova în 1775 şi au încorporat-o Imperiului) şi să
agiungem în acele locuri cărora locuitorii lor dau numele de România, şi pe care străinii le cheamă Provinţii Danubiene. Acum păşim Molniţa, pârâu ce slujeşte de hotar între Bucovina şi Moldova, şi iată-ne în sfârşit pe acest colţ de pământ atât de necunoscut, încât mulţi diplomaţi şi mulţi vestiţi învăţaţi l-au confundat când cu pământul Turchiei, când cu pământul Rosiei. Iată-ne într-o ţară cu totul nouă, dar unde vom avea plăcere a găsi o mulţime de cunoştinţi făcute de noi în cărţile Istoriei Romane. [...]
Evropa pare că nu vrea nici măcar să ţie socoteală de tot sângele vărsat în apărarea ei! Ce-i pasă Evropei de această ţară slăbită prin atâte războaie şi de atâte
nenorociri! Ce-i pasă de naţionalitatea acelui popor român care vroieşte astăzi să se râdice din căderea sa, pentru ca să-şi ieie din nou postul ce Dumnezău însuşi i-au încredinţat! Acest popor, această ţară, merită oare de a trage luare-aminte a Occidentului?
Veniţi cu mine, domnilor, ca să cercetăm împreună adevărul la izvorul său, şi sunt încredinţat că în sfârşit veţi zice: Bună ţară! bun popor!
(Vasile Alecsandri, Românii şi poezia lor)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).