Biletul 4

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 4

Mesajde admin pe Dum Apr 27, 2008 9:08 am

Biletul nr. 4
Etnogeneza românilor apare astfel ca având trei componente fundamentale: substratul geto-dac; stratul roman; adstratul slav. Limba română este o limbă latină, structura gramaticală şi cea mai mare parte a fondului principal de cuvinte (60%) fiind de origine latină. Formarea poporului român a urmat aceleaşi faze ca şi etnogeneza italienilor, francezilor, spaniolilor şi portughezilor. Şi în cazul acestor popoare se întâlnesc cele trei componente de bază, substrat, strat şi adstrat. Astfel, de exemplu, la francezi, substratul este celto-gallic, stratul roman, iar adstratul germanic (numele însuşi al poporului vine de la neamul germanic al francilor).
Aportul slav are o pondere însemnată în lexicul limbii române, dar el nu a afectat caracterul latin al acesteia. Sugestivă în această privinţă este statistica privind vocabularul poeziilor lui Mihai Eminescu, poetul nostru naţional: din cele 3607 de cuvinte „ 46,60% sunt de origine latină şi au o frecvenţă de 83%, pe când cuvintele de origine slavă, reprezentând 18,81%, au o frecvenţă de 6,93%”. Al. Rosetti).
Odată cu încheierea etnogenezei românilor, în secolele VIII – IX, apar şi primele menţiuni în sursele externe despre români. În aceste izvoare, ei sunt denumiţi vlahi, valahi, volohi, blachi, variante al unui termen care, după ce a desemnat un trib celt, a fost folosit de vechii germani pentru a-i numi pe romani şi galii romanizaţi şi a sfârşit prin a fi folosit pentru a-i numi pe locuitorii Peninsulei Italice. Din lumea germană, el a trecut apoi în cea slavă, pentru a-i desemna pe romanici, iar de aici la bizantini, şi de la ei în alte zone etnico-culturale.
(Florin Constantiniu, O istorie sinceră a poporului român)
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

Re: Biletul 4

Mesajde admin pe Dum Apr 27, 2008 9:10 am

A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/
ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea
ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a
argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici
argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii
argumentate
(despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate,
despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre
soluţiile propuse/ care se conturează etc.).


Lista cu cerinţe generale/ itemi pentru evaluarea prin
proba orală (folosită ca bază pentru cerinţele specifice care vor însoţi textul
literar/ nonliterar de pe biletul pe care îl extrage candidatul în faţa comisiei de
examinare)


A. Identificarea emiţătorului şi a contextului

1-identificarea şi/ sau prezentarea contextului în care este construit/ emis mesajul;
Acesta se adreseaza tinerilor in general si doreste sa transmita faptul ca termenii romanesti sunt de origine geto-daca.[/color]

2-identificarea emiţătorului şi/ sau prezentarea ipostazei/ ipostazelor acestuia;
3-identificarea şi/ sau comentarea perspectivei/ a atitudinii/ a punctului de vedere/ a opiniei emiţătorului.

B. Reflectarea asupra elementelor constitutive ale mesajului

1-identificarea tipului de text (narativ, descriptiv, informativ, argumentativ) şi a unor elemente de structură şi de compoziţie (particularităţi ale organizării
textuale, convenţii specifice, tehnici şi structuri argumentative, conectori, dispunerea ideilor şi a paragrafelor etc.);
2-identificarea unor fapte de limbă la nivelurile: ortografic şi de punctuaţie, morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-textuale;
3-disocierea între sensul propriu şi cel figurat, între sensul general şi cel contextual, între sensul concret şi cel abstract al unor cuvinte/ sintagme/
unităţi frazeologice;
4-identificarea unor elemente de referinţă ale conţinutului de idei al textului, implicite sau explicit formulate (idei, argumente, contraargumente, fapte,
opinii/ sugestii).

C. Construirea unei interpretări/ exprimarea argumentată a unui punct de
vedere

1-prezentarea cauzei/ a motivului care determină atitudinea personajelor/ a punctului de vedere al autorului;
2-discriminarea între fapte şi opinii, identificate într-un text dat;
3-analiza argumentelor şi/ sau a contraargumentelor, identificate în textul dat;
4-compararea unor fapte/ opinii/ argumente, identificate într-un text, pe baza unor relaţii de tipul asemănare-deosebire/ puncte covergente-puncte divergente/ obiectiv-subiectiv/ perimat-modern/ eficient-ineficient, generalparticular etc.;
5-formularea unei înţelegeri globale: prezentarea mesajului unui text/ a semnificaţiei mesajului/ exprimarea argumentată a unui punct de vedere personal asupra mesajului identificat în textul dat;
6-construirea unei interpretări: comentarea unor informaţii/ fapte/ idei/ titudini/ puncte de vedere identificate în text, pe baza cunoştinţelor şi a convingerilor personale;
7-susţinerea sau combaterea unui argument/ a unui punct de vedere/ a unei idei/ a unei atitudini, identificate într-un text dat;
8-formularea/ reformularea unei ipoteze şi/ sau a unei concluzii, pe baza faptelor prezentate în text;
9-construirea unei interpretări: interpretarea dintr-o altă perspectivă, decât cea a autorului, a unei informaţii/ a faptelor/ a opiniilor prezentate în textul dat;
10-formularea unui raţionament care să susţină o concluzie personală, pe baza corelării a două informaţii din text sau a corelării informaţiei din text cu date
din afara acestuia/ din alte surse;
11-emiterea unei judecăţi de valoare asupra unei informaţii/ a unei idei/ a mesajului unui text, pe baza valorilor şi a convingerilor personale.
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

Re: Biletul 4

Mesajde Dianna pe Dum Iun 08, 2008 10:17 am

M-am luat dupa modelul celor rezolvate, asa ca sper sa fie bine

In subsolul textului este indicat numele autorului, Florin Constantiniu, titlul lucrarii de unde este extras fragmentul, "O istorie sincera a poporului roman".
Titlul sugereaza ca fragmetul ar putea apartine unui text din sfera stiintifica. El indica un text de specialitate din domeniul istoriei: "O istorie sincer a poporului roman".
Discursul este non fictional si are functie referentiala. El transmite informatii pe baza unui text informativ. Primul enunt poate fi considerat un argument: "Etnogeneza romanilor apare astfel ca avand treie componente fundamentale: substratul geto-dac, stratul roman, adstratul slav.
Urmatoarele enunturi sunt menite sa exemplifice argumentul: "Astfel, de exemplu, la francezi substratul este celto-gallic, stratul roman, iar adstratul germanic."
Ultimul enunt poate fi considerat o concluzie a ideii despre etnogeneza romanilor: "Odata cu incheierea etnogenezei romanilor, in secolele VIII - IX, apar primele mentiuni in sursele externe despre romani".
Discursul este relevant pentru stilul stiintific si are relevanta in domeniul istoriei.
Emitatorul este specializat, respectiv o persoana abilitata in domeniul istoriei.
Receptorul nu este prezent explicit, dar se poate presupune ca este specializat, respectiv tot o persoana abilitata in domeniul istoriei, sau nespecializat, categorie din care fac parte cititorii care sunt interesati de aceasta tema.
Functia mesajului este de informare, concentrata pe un subiect precis: etnogeneza romanilor.
Mesajul are functie educativa in masura in care textul este folosit in orele de limba, dar si in masura in care un receptor nespecializat doreste sa cunoasca problema.
Mesajul este neutru prin datele frunizate si tonalitate.
Neutralitatea discursului este tipica textului stiintific:
a) Corectitudine: textul este alcatuit din enunturi construite in conformitate cu regulile gramaticale si semantice.
b) Claritate: descriere clara, logica, coerenta.
c) Obiectivitate: continutul textului se refera la o problema reala, demonstrata stiintific.
d) Accesibilitatea: limbajul poate fi inteles de specialisti dar si de elevi/studenti familiarizati cu terminologia, sau oricare alt cititor cu o minima specializare.
e) Proprietatea termenilor: termenii sunt folositi cu sensul propriu, denotativ.
f) Sens unic: receptarea textului se face numai in sensul indicat de autor.
Dianna
Elev
 
Mesaje: 8
Membru din: Sâm Iun 07, 2008 10:44 am

Re: Biletul 4

Mesajde alinusa pe Joi Iun 19, 2008 1:37 pm

ms mult pt rez e f buna:* mai continuati si ajutati-ne cei care mai au rezolvari :p
alinusa
Elev
 
Mesaje: 2
Membru din: Joi Iun 19, 2008 1:34 pm

si alte bilete va rugam....

Mesajde mirela pe Joi Iun 19, 2008 2:23 pm

ms pt biletul pus cu nr 4...si altii daca mai stiu rezolvarile la diferite bilete,da-ti-le aici..pe site..va rugam....
mirela
Elev
 
Mesaje: 3
Membru din: Joi Iun 19, 2008 8:03 am

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT


Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Niciun utilizator înregistrat