Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
Pe coastele Calabrei* vaporu-naintează
În unda luminoasă ce noaptea fosforează*;
El taie-o brazdă lungă pe-al mării plai senin,
Şi luna, vas de aur, pluteşte-n ceruri lin.
În dreapta, pe-ntuneric, se-nalţă-un negru munte,
Vulcanul bătrân Etna cu lava stinsă-n frunte;
Sehastru ce cunoaşte al globului mister,
El pare că din sânu-i azvârle stele-n cer.
În stânga e Carybda* sălbatică, stâncie.
Din zare se întinde o punte argintie Pe care se îndreaptă vaporul legănat,
Ce calcă orizonul cu stele semănat.
Dorm valurile mării sub atmosfera caldă.
În baie azurie Sicilia se scaldă;
Şi-n umbră călătorul, ţintind ochii spre mal,
Aspiră-al Syracusei* parfum oriental.
(Vasile Alecsandri, Pe coastele Calabrei)
*Calabria – regiune a Italiei meridionale
* fosforează – (înv.) luminează în întuneric, manifestă fenomenul de fosforescenţă
*Carybda – monstru acvatic care trăia pe o stâncă din strâmtoarea Messina; înghiţea uriaşe cantităţi de apăşi, odată cu ea, tot ceea ce plutea în apropiere
*Syracusa – port pe coasta răsăriteană a Siciliei
1 Menţionează câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor mister şi parfum. 2 puncte
2 Precizează rolul cratimei din structura ,,stele-n cer”. 2 puncte
3 Scrie două expresii/ locuţiuni care conţin verbul a călca. 2 puncte
4 Transcrie două cuvinte a căror formă nu mai este acceptată de DOOM2 , precizându-le forma literară actuală. 4 puncte
5 Transcrie, din text, două structuri lexicale care conţin imagini vizuale. 4 puncte
6 Comentează semnificaţia unei figuri de stil identificate în a doua strofă. 4 puncte
7 Prezintă semnificaţia titlului, în relaţie cu textul poeziei date. 4 puncte
8 Comentează, în 6 - 10 rânduri, ultima strofă, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică şi mijloacele artistice. 4 puncte
9 Motivează, cu ajutorul a două argumente, prezenţa descrierii în poezia citată. 4 puncte