Varianta 58
Scris: Dum Apr 20, 2008 5:22 pm
SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 058
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
El n-ar dori să-l recunoască
Pe lume nimeni niciodată,
Să poarte pururea o mască
Pe faţa lui de chin brăzdată,
Să treacă nebăgat în seamă,
Ca şi o umbră prin mulţime,
Ce nici săştie cum îl cheamă Pe tristul făurar de rime…
Doar seara când, trudit de cale,
Se-ntoarce-n casa lui sihastră,
S-audă cântecele sale
Cântate de la vreo fereastră,
S-asculte dus şi nici să-i vină
În minte cânturile-acele,
Să-i pară-o inimă streină
Că suferăşi plânge-n ele…
(St. O. Iosif, Cântăreţul)
1 Menţionează câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor pururea şi trudit. 2 puncte
2 Precizează rolul punctelor de suspensie din a doua strofă. 2 puncte
3 Scrie două expresii/ locuţiuni care conţin umbră. 2 puncte
4 Precizează valoarea expresivă a verbelor la modul conjunctiv din poezie. 4 puncte
5 Transcrie, din text, un vers care conţine un element de portret. 4 puncte
6 Explică semnificaţia unei figuri de stil identificate în strofa a doua. 4 puncte
7 Motivează caracterul de artă poetică al textului dat. 4 puncte
8 Comentează, în 6 - 10 rânduri, ultimele două strofe, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte
9. Prezintă semnificaţia titlului, în relaţie cu textul poeziei date. 4 puncte
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
El n-ar dori să-l recunoască
Pe lume nimeni niciodată,
Să poarte pururea o mască
Pe faţa lui de chin brăzdată,
Să treacă nebăgat în seamă,
Ca şi o umbră prin mulţime,
Ce nici săştie cum îl cheamă Pe tristul făurar de rime…
Doar seara când, trudit de cale,
Se-ntoarce-n casa lui sihastră,
S-audă cântecele sale
Cântate de la vreo fereastră,
S-asculte dus şi nici să-i vină
În minte cânturile-acele,
Să-i pară-o inimă streină
Că suferăşi plânge-n ele…
(St. O. Iosif, Cântăreţul)
1 Menţionează câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor pururea şi trudit. 2 puncte
2 Precizează rolul punctelor de suspensie din a doua strofă. 2 puncte
3 Scrie două expresii/ locuţiuni care conţin umbră. 2 puncte
4 Precizează valoarea expresivă a verbelor la modul conjunctiv din poezie. 4 puncte
5 Transcrie, din text, un vers care conţine un element de portret. 4 puncte
6 Explică semnificaţia unei figuri de stil identificate în strofa a doua. 4 puncte
7 Motivează caracterul de artă poetică al textului dat. 4 puncte
8 Comentează, în 6 - 10 rânduri, ultimele două strofe, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte
9. Prezintă semnificaţia titlului, în relaţie cu textul poeziei date. 4 puncte