Varianta 39

Rezolvari si solutii pentru partea I

Varianta 39

Mesajde admin pe Dum Apr 20, 2008 11:56 am

SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 039
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:

Cum roade visul firea cea aeve
Cu fiecare noapte mai adânc,
Mânând în turme zei, menandri,* eve
Şi cavaleri cu lire la oblânc,

Cum se lipesc cu toţii de oglindă
Să treacă dincolo cât mai curând,
Cum creşte jalea-n tagma suferindă
A chipurilor în amurg plăpând,

Cum nasc apoi năluci în cavalcade
Gonind uşor spre porturi sidefii,
Spre specii calde, populând estrade
La circul interzis pentru cei vii.

Nu mă lasa, de umeri mă cuprinde,
Şopteşte-mi vorbe clare, să-nţeleg
Ori şuieră preziceri şi colinde
Să fie iarnă pentr-un ev întreg.
(Leonid Dimov, Să fie iarnă)

*menandri, s.m. – pesonaje mitologice
*eve, s. f. – (aici) femei

1 Menţionează câte un sinonim contextual pentru cuvintele jale şi năluci. 2 puncte
2 Explică utilizarea cratimei în structura „să-nţeleg”. 2 puncte
3 Alcătuieşte două enunţuri pentru a ilustra sensul propriu şi sensul figurat al cuvântului oglindă. 2 puncte
4 Menţionează două teme/ motive literare prezente în poezie. 4 puncte
5 Transcrie, din a doua strofă, un vers care conţine un adjectiv cu valoare expresivă. 4 puncte
6 Precizează două mărci lexico-gramaticale prin care se evidenţiază prezenţa eului liric în textul dat. 4 puncte
7 Prezintă semnificaţia titlului, în relaţie cu textul poeziei. 4 puncte
8 Comentează, în 6 - 10 rânduri, primele trei strofe, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte
9 Ilustrează una dintre caracteristicile limbajului poetic (de exemplu: expresivitate, ambiguitate, sugestie, reflexivitate), prezentă în textul dat. 4 puncte
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

Re: Varianta 39

Mesajde Andreea pe Lun Mai 05, 2008 1:26 pm

1. jale – tristeţe; năluci – fantasme
2. „să-nţeleg” – În această structura cratima marchează lipsa unui sunet (vocala î) despărţind două părţi de vorbire diferite şi păstrând măsura.
3. Fata se privea într-o oglindă spartă. – sens propriu
Ochii sunt oglinda sufletului. – sens figurat
4. teme/motive: iarna, visul, firea, noaptea etc.
5. „A chipurilor în amurg plăpând”
6. Prezenţa eului liric în poezie se evidenţiază prin pronumele personale la persoana I, singular („mă”, „mi) şi prin verbul la persoana I singular („-nţeleg”).
7. Titlul poeziei nuanţează dorinţa de a fi captiv unui aceluiaşi timp. Iarna capătă conotaţiile unui moment miraculos, în care nimic nu e surprinzător şi totul e posibil, element intermediar între divin şi terestru, tărâm al minunilor în contingent. Modul conjunctiv cu valoare imperativă subliniază doleanţa eului liric de stagnare, conservare a acestui timpului. Valoarea imperativă, de care aminteam, sugerează intensitatea sentimentului, dorinţa puternică de a se abandona într-un timp încremenit. Iarna ar mai putea să sugereze lumea lăuntrică a eului liric. Prizonier al cotidianului, acesta doreşte să se afunde în inconştient „pentr-un ev întreg”, într-o lume de „preziceri şi colinde”.
8. În primele trei strofe se face descrierea unui cadru oniric prin prezenţa unor ansambluri insolite. Un spectacol fabulos e creat prin gândurile eului liric. Înaintarea în miraculos şi configurarea acestui cadru ar putea traduce o rezistenţă a eului liric la constrângerile şi la limitele realului. Succesiunea imaginilor ar putea fi interpretată ca o dorinţă a acestuia de a înlătura barierele şi de a explora miraculosul. Astfel: „Cum roade visul firea cea aeve/ Cu fiecare noapte mai adânc” sugerează faptul că acest plan secund al existenţei este întotdeauna prezent în orice „fire”. Personificarea visului care dirijează fiinţele miraculoase accentuează capacitatea oniricului de a face din imposibil posibil. Apariţia figurilor mitologice, legendare reliefează prin intermediul enumeraţiei „zei, meandri, eve/ Şi cavaleri” faptul că în acest spaţiu orice este realizabil. Oximoronul fantasmelor care „gonesc uşor” realizează sub forma unei asocieri paradoxale, o imagine de mişcare absurdă, care vine să demonstreze din nou faptul că în acest spaţiu concretul se dizolvă în abstract. Se observă, de asemenea, structura simetrică a începutului celor trei strofe, prin care se realizează câte o comparaţie de fiecare dată parcă neterminată, în sensul că nu apare termenul cu care se face comparaţia. („Cum roade visul…”, „Cum se lipesc cu toţii…”, „Cum nasc apoi năluci…”).
9. Expresivitatea poeziei este dată de apariţia figurilor de stil şi de elementele de versificaţie. Poezia este formată din patru catrene, în primele trei strofe configurându-se un cadru abstract, ireal. Acest lucru este sugerat prin personificarea visului care dirijează figuri legendare. Motivul oglinzii subliniază limita dintre real şi ireal „Cum se lipsesc cu toţii de oglindă/ Să treacă dincolo cât mai curând”. Oniricul tinde spre invadarea realului, spre contopirea cu acesta într-un spaţiu metafizic, absolut. Însa acest lucru e împiedicat de bariera reprezentată simbolic prin oglindă. Astfel jalea creşte în „tagma suferindă”, epitet (gerunziu acordat) ce sugerează dezamăgirea provenită din imposibilitatea fuziunii dintre real şi ireal. Personificarea nălucilor care se plimbă călare şi oximoronul „gonind uşor” creează o imagine paradoxală care configurează un spaţiu miraculos. Nălucile iau parte la „circul interzis pentru cei vii”, la spectacolul accesibil doar celor care transcend din realitate în acest cadru oniric. În ultima strofă tensiunea lirică se amplifică, iar prezenţa eului liric se face simţită prin pronumelor personale la persoana I, singular („mă”, „mi) şi prin verbele la persoana I singular („-nţeleg”). Hiperbola „pentr-un ev întreg” sugerează dorinţa eului poetic de a rămâne captiv unui timp abstract, ordonarea timpului după succesiunea ireversibilă a fenomenelor să se anuleze, timpul să îşi piardă esenţa, iar el să pătrundă într-o altă formă a existenţei „pentr-un ev întreg”. Expresivitatea lirică este, astfel, cât se poate de bine conturată.
(Aurelia Bezvolev, 12 L; coord. prof. Luminiţa Paraipan)
Avatar utilizator
Andreea
Elev de nota 10
 
Mesaje: 267
Membru din: Lun Apr 21, 2008 2:34 pm

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT


Înapoi la Limba si literatura romana - numai variante rezolvate - Subiectul I

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Niciun utilizator înregistrat

cron