Varianta 30

Rezolvari si solutii pentru partea I

Varianta 30

Mesajde admin pe Dum Apr 20, 2008 11:24 am

SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 030
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:

Dacă îl ascult cu urechea dreaptă
Ceasul meu bate clipele vieţii mele.

Dacă îl ascult cu urechea stângă
Ceasul meu bate clipele vieţii tale.

Dacă îl ascult cu osul frunţii
Ceasul meu măsoară durata universului.

Dacă îl arunc în apă
Dau înapoi cu un regn şi devin copac.

Dacă îl arunc în foc
Dau înapoi cu două regnuri şi devin piatră.

Dacă îl arunc în neant
Şi îl ascult cu memoria morţilor
Dau înapoi cu trei regnuri
Şi devin Cuvânt.
(Geo Bogza, Cum îmi bate ceasul)

1 Transcrie două cuvinte care aparţin câmpului semantic al timpului. 2 puncte
2 Motivează scrierea cu majusculă a substantivului Cuvânt. 2 puncte
3 Alcătuieşte două enunţuri prin care să ilustrezi polisemia verbului a asculta. 2 puncte
4 Menţionează două teme/ motive literare, prezente în textul dat. 4 puncte
5 Precizează două particularităţi prozodice ale poeziei citate. 4 puncte
6 Explică valenţele stilistice ale utilizării indicativului prezent, în text. 4 puncte
7 Evidenţiază relaţia dintre titlu şi conţinutul poeziei. 4 puncte
8 Comentează paralelismul sintactic pe baza căruia este structurat textul dat. 4 puncte
9 Ilustrează una dintre caracteristicile limbajului poetic (de exemplu: expresivitate, ambiguitate, sugestie, reflexivitate), prezentăîn textul dat. 4 puncte
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

Re: Varianta 30

Mesajde Andreea pe Lun Mai 05, 2008 1:56 pm

1. ceas, clipe, durată.
2. Utilizarea majusculei se datorează tendinţei poetului de a uniciza termenul, de a-1 evidenţia. Asocierea se bazează pe textul biblic, conform căruia cuvântul stă la baza lucrurilor create şi, prin extensie, increate.
3. Ionel ascultă sfaturile mamei. El ascultă pe la uşi.
4. Tema trecerii ireversibile a timpului, motivul ceasului, clipei, focului, morţii.
5. Opera e alcătuită din patru distihuri şi un catren, conţine versuri albe, fără rimă, iar măsura versurilor nu este una egală.
6. Verbele la indicativ prezent, în special: ascult, datorită simetriei sale sintactice, surprind o acţiune dinamică. Prin repetarea acestuia verb în toate strofele operei, acesta capătă caracter de generalitate.
7. Titlul operei este semnificativ în relaţie cu textul poeziei; în operă este evidenţiată tema trecerii ireversivile a timpului. Titlul are rol de constatare dureroasă a apropierii omului de moarte, pe care acesta o acceptă cu seninătate. Sensul denotativ al substantivului ceasul face trimiterea spre concreteţea timpului, însă sensul conotativ, poate fi asociat cu ideea fragilităţii vieţii umane. Verbul cu valenţe sonore: bate sugerează bătăile inimii, care par să se estompeze o dată cu trecerea timpului.
8. Textul este structurat pe paza unui dublu paralelism sintactic, care implică două propoziţii condiţionale dacă îl ascult şi dacă îl arunc, implicând imagini vizuale şi auditive. în cele trei distihuri iniţiale predomină auditivul, verbul: a asculta trimiţând spre profunzimile umane asimilate prin autoanaliză în strofa I, prin eros, în strofa a doua şi prin cunoaştere superioară în strofa a IlI-a. Mişcarea de aruncare presupune alăturarea a două dintre principiile fundamentale ale viţii, surprinse în mod antagonist, apa şi focul. Strofa finală îmbină artistic cele două tipuri de imagini, unificându-le într-un tot unitar. Totuşi, accentul e plasat asupra construcţiei: dau înapoi, construcţie care surprinde aparent regresul omului la stadiile de elemente ale cadrului natural, fie însufleţit, precum copacul, fie de factură geologică, precum piatra. Regresul ultim constituie izbânda finală, trecerea spre imaterialitate, spre stadiul pur al cuvântului.
9. Expresivitatea e dată de capacitatea limbajului poetic de a exprima, într-o manieră plastică idei concentrate, cu maximă încărcătură afectivă şi subiectivă; aceasta se realizează prin figuri de stil, imagini artistice, sintaxa poetică, topică, punctuaţie şi prozodie. Expresivitatea limbajului este dată de bogăţia imaginilor artistice, de ornamentaţia stilistică, de utilizarea unui limbaj elevat, încărcat de sugestii şi materialitate.
Avatar utilizator
Andreea
Elev de nota 10
 
Mesaje: 267
Membru din: Lun Apr 21, 2008 2:34 pm

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT


Înapoi la Limba si literatura romana - numai variante rezolvate - Subiectul I

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Bing [Bot], Google [Bot]