SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 012
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
Nu-ţi cer un lucru prea cu neputinţă
În recea mea-ncruntată suferinţă.
Dacă-ncepui de-aproape să-ţi dau ghies,
Vreau să vorbeşti cu robul tău mai des.
De când s-a întocmit Sfânta Scriptură
Tu n-ai mai pus picioru-n bătătură
Şi anii mor, şi veacurile pier
Aci sub tine, dedesubt, subt cer.
Când magii au purces după o stea,
Tu le vorbeai — şi se putea.
Când fu să plece şi Iosif,
Scris l-ai găsit în catastif
Şi i-ai trimis un înger de povaţă —
Şi îngerul stătu cu el de faţă.
Îngerii tăi grijeau pe vremea ceea
Şi pruncul, şi bărbatul, şi femeia.
Doar mie, Domnul, vecinicul şi bunul,
Nu mi-a trimis, de când mă rog, niciunul...
(Tudor Arghezi, Psalm)
*ghies, ghiesuri, s.n. (în expr.) a da ghies – a îndemna, a stimula, a îmboldi, a zori *mag, magi, s.m – preot la unele popoare orientale din antichitate, învăţat, filozof *a purcede, vb – a pleca, a porni la drum *catastif, catastife, s.n – registru, condică
1 Menţionează un sinonim potrivit sensului din context al cuvântului (a) purcede. 2 puncte
2 Precizează rolul punctelor de suspensie din ultima strofă. 2 puncte
3 Alcătuieşte câte un enunţ în care cuvintele înger şi stea să aibă sens conotativ. 2 puncte
4 Evidenţiază valoarea expresivă a două verbe la modul indicativ, din textul dat. 4 puncte
5 Menţionează două teme/ motive literare, prezente în poezie. 4 puncte
6 Precizează două mărci lexico-gramaticale prin care se evidenţiază prezenţa eului liric în textul dat. 4 puncte
7 Defineşte, într-un enunţ, sentimentul dominant care se desprinde din poezie. 4 puncte
8 Comentează, în 6 - 10 rânduri, primele patru versuri, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte
9 Motivează, prin evidenţierea a două caracteristici prezente în text, încadrarea poeziei în lirismul de tip subiectiv. 4 puncte