SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 006
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
Se trec şi florile de toamnă, cele din urmă flori, şi-n casă
Lângă oglinzile-obosite, o fatăşubredăşi pală
Preschimbă florile în vase, evlavios ca o vestală*.
Mor florile mâhnite, toamna, în casa cui n-a fost mireasă...
Înc-un mănunchi, şi câte visuri şi primăveri – câtă ruină!
Dac-ar avea grai ca să spuie, oglinda câte n-ar mai spune:
A tale braţe obosite putere n-ar avea s-adune
Troienele de flori bogate, culese zilnic din grădină.
Norocu-ntăilor brânduşe culese-n zori de zi pe rouă...
Cum s-a trecut, şi cum trec toate pân’ vine moartea să te cheme;
Azi vasele-s împodobite cu triste flori de crizanteme:
În lacrimi tremură oglinda ca faţa apelor când plouă.
Şi-mbrăţişaţi alături plângem, plângi blândă, candidă vestală,
Din lacrimi liniştea sporeşte, ş-a fi târziu pricepi ce-nsamnă.
Brânduşele-nfloresc de-a pururi şi poate soarele de toamnă
S-o-nduioşa ca să-ţi arunce pe frunte mândra lui beteală.
(Dimitrie Anghel, Crizanteme)
*vestală, s.f. – preoteasă care întreţinea focul sacu în templul zeiţei Vesta
1 Menţionează câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor candidă şi beteală. 2 puncte
2 Prezintă rolul cratimei din structura „n-ar avea”. 2 puncte
3 Scrie două expresii/ locuţiuni care conţin verbul a trece. 2 puncte
4 Menţionează două teme/ motive literare, prezente în poezie. 4 puncte
5 Transcrie, din text, două structuri care conţin imagini vizuale. 4 puncte
6 Notează formele corecte pentru două cuvinte din text, care pot fi considerate abateri de la norma literară. 4 puncte
7 Explică semnificaţia a două figuri de stil identificate în ultima strofă a poeziei. 4 puncte
8 Comentează, în 6 - 10 rânduri, prima strofă a poeziei, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte
9 Ilustrează una dintre caracteristicile limbajului poetic (expresivitate, ambiguitate, sugestie, reflexivitate), prezente în textul dat. 4 puncte